Autós Blog

Benzinvér

Benzinvér

Tényleg a koreai az új japán? Hyundai i20 N bemutató

2023. május 16. - Fast Márk

Talán a 2000-es évek eleje nevezhető leginkább a hothatchek fénykorának. Rengeteg márka, rengeteg típust gyártott ebben a kategóriában azzal a céllal, hogy elnyerjék vásárlóik tetszését. Jellemzően pörgős szívómotorokkal szerelték ezeket az utcai fenevadakat, de léteztek turbós motorral szerelt változatok is. De mi is az a hothatch? Jellemzően egy átlagnál erősebb motorral rendelkező, elsőkerekes hatchback, ami annak ellenére, hogy lényegesen sportosabb az adott modell alapváltozatánál, némi kompromisszummal használható akár a mindennapokban is első számú autóként. Például ilyen a Honda Civic Type-R, a Renault Clio RS vagy a Suzuki Swift Sport.

hme_bc3_n_eviz_ext_5ps-polarwhitesolid_n_6.jpg

Forrás: Hyundai

Sajnos az autók évről évre egyre csak nőnek, ezért ez a klasszikus értelemben vett "hothatch" kategória is kihaló félben van, de a Hyundai megmutatta, hogy nincs minden veszve.

hme_bc3_n_eviz_ext_5ps-polarwhitesolid_n_5.jpg

Forrás: Hyundai

Az i20 N 2021 óta van gyártósoron, elég nagy sikerrel. A Hyundai WRC-ben is versenyzik vele, így nem tartom elképzelhetetlennek, hogy emiatt később akár egy klasszikus ikonná is válhat az autó, de azért ennyire ne szaladjunk előre.

hme_bc3_n_eviz_ext_5ps-polarwhitesolid_n_4.jpg

Forrás: Hyundai

Az i20 N szíve egy 1.6 literes, turbós, 4 hengeres motor, ami 204 lóerőt és 275 Nm nyomatékot képes kipréselni magából. Ma már ezek a számok nem feltétlen hangzanak elsőre valami kirívónak, de ha mellé tesszük azt is, hogy az autó súlya nem haladja meg az 1200 kg-t, akkor rájövünk, hogy ez bizony egy kegyetlen jó kis játékszer lehet. Arról nem is beszélve, hogy 6 fokozatú kéziváltót kapunk mellé, ami megint csak a vezetés élményéhez ad hozzá, nem is keveset. O-ról 100-ra 6.2 mp alatt gyorsulhatunk vele, egészen 230 km/h-ig.

hme_bc3_n_eviz_ext_5ps-polarwhitesolid_n_3.jpg

Forrás: Hyundai

Az i20 N formavilágát szerintem remekül eltalálták a tervezők. Messziről lehet látni róla, hogy nem egy mezei, 1.2-es i20-al van dolgunk, mégsem akar több lenni annál, mint ami. Ahogy közelebb lépünk az autóhoz, olyan finom részletekkel találkozunk, amikre mindenki vágyik egy ilyen autónál. Már ha csak a farát nézzük, egyből kiveri a szemünket egy szárny, aminek valószínűleg aerodinamikai szerepe is van, mert egyszerűen túl részletesen van kidolgozva ahhoz, hogy egy vacak kis díszítőelem legyen. A kocsi hátuljánál maradva, ha kicsit lejjebb tekintünk, egy igencsak impozáns méretű dupla kipufogóvéggel és a mellette lévő diffúzorral nézünk farkasszemet. Szerencsére a Hyundainál alaposan utánanéztek, hogyan kell jó hothatchet csinálni, mert ez bizony egy rendes kipufogó, aminek valami veszett jó hangja van. Itt hanggenerátornak helye nincs és minden gyártónak így kéne tennie, mert ha a sokáig lenézett Hyundai megtudta csinálni, akkor a nagy német prémium gyártóknak sem a kifogásokat kéne keresniük, hanem a megoldást. Az állítható keménységű futóművet a menüből tudjuk kedvünk szerint konfigurálni komfort módtól az N módig, bárhogyan. Az i20 N egy elektromos rendszerű differenciálművet kapott, ami segít a kerekek közti nyomaték elosztásában. Azok számára, akik szeretnek lámpától lámpáig vagánykodni az autóikkal, még egy gyári rajtprogrammal is kedveskedett a Hyundai.

hyundai_i20_n_2_cluster_16x9.jpeg

Forrás: Hyundai

Az autó beltere pont olyan, ami elvárható ebben a kategóriában. N felirattal találkozunk a félbőr borítású sport üléseken és a kormányon is. Az autót rendkívül egyszerűen testreszabhatjuk a különböző beállításokkal. Állítható többek között a kormányzás, a kipufogó hangja és a futómű is. A kormányon a megszokott gombokon túl 2 extra gombot találunk, amik mellett bűn lenne elsiklani. Az egyik gombon egy N feliratot találunk. Erre a gombra egyedileg adhatunk meg különböző beállításokat a futómű, kipufogó és kormányzás konfigurálásával. Ez azért hasznos, mert így bármikor egy gombnyomásra megváltoztathatjuk az autó karakterét, akár egy szerpentinhez érve. A másik egy REV feliratú piros gomb, amit benyomva gázfröccsöket kapunk visszaváltáskor, ezzel segíti az elektronika a sofőr munkáját. Persze ez csak egy opció, azok akik már rutinosan váltanak vissza gázfröccsel a féktávokon, nyugodtan kikapcsolhatják és nem fogja őket zavarni semmiben ez a funkció. Ezek mellett a hétköznapokon se vagyunk magunkra hagyva az autóban, mivel rendelkezik többek között fűthető kormánnyal és fűthető első ülésekkel, valamint a telefon tükrözést is támogatja. A telefonunkkal ákár be is indíthatjuk, nyithatjuk és zárhatjuk is az autót. Szerintem ennyi hasznos funkcióval és képességgel egy rendkívűl jó kis csomag lehet ez az autó bárki számára, aki nem igényel nagy helyet.

hyundai-i20-n-seats_16x9.jpeg

Forrás: Hyundai

Az autó ára kb. 10 millió forinttól indul a használtpiacon, ami többek között annak is köszönhető, hogy nem igen van manapság más opciónk ebben a kategóriában. 

A bejegyzés trackback címe:

https://fastmark.blog.hu/api/trackback/id/tr918123712

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása